loading...
علی اکبری
علی اکبری بازدید : 224 یکشنبه 12 مهر 1394 نظرات (0)

ایجاد نظم و امنيت در كشور با انواع آن و در عصر کنونی با شیوه ايجاد نظم و امنيت داخلى يعنى سازمان پليس از افتخارات یک کشور می باشد.


هر حكومتى نيازمند به نظم و امنيت مى‌باشد که بواسطه این امنیت می تواند در قلمرو کشور خود و در صدد آن در برون مرزها منافع خود را تامین کند.

وجود نظم و امنیت در جامعه در اولویت اول و سپس در مرزها برای حفظ حقوق بنیادی یک جامعه از ضروریاتی است که همه حکومت ها در طول تاریخ در تلاش بوده اند برای رسیدن به آن تلاش گسترده ای داشته باشند.

سيستم نوين ايجاد نظم و امنيت داخلى يعنى سازمان پليس در ايران به حدود يكصد سال پيش مربوط مى‌‌باشد که شاه قاجار ناصرالدين شاه در سفرهاى سه گانه خود به اروپا و مشاهده پليس نوين در آن كشورها و با استخدام يك مستشار بلژيكى به نام كنت دو بينو اولين سيستم پليسى جديد را در ايران پايه گذارى نمود. اين پليس در طى يكصد سال گذشته و تا پيروزى انقلاب اسلامى در بهمن سال 1357 از فراز و نشيبهاى متفاوت برخوردار بوده است.

پليس ايران براى مدتهاى طولانى از دو قسمت مهم پليس شهرى و ژاندارمرى ( مرزى و روستايى ) تشكيل شده بوده، كميته انقلاب اسلامى نيز به عنوان يكى از اركان مهم حفظ نظم و امنيت داخلى و دفاع از ارزشهاى انقلاب در داخل كشور در بعد از پيروزى انقلاب به اين مجموعه افزوده شد. كثرت نيروهاى پليس در بعد از انقلاب و ضرورتهاى ادغام اين نيروها باعث شد تا در سال 1370 با تصميم مجلس شوراى اسلامى اين سه نيرو در يكديگر ادغام و سيستم پليس واحد به وجود آيد. براساس قانون جديد، پليس ايران جزيى از ستاد نيروهاى مسلح و وابسته به وزارت كشور و در تبعيت از رهبرى معظم انقلاب قرار دارد.

امنیت ابعاد و سازوکارهای تأمین آن در روایات از جمله مسائلی است که یک جامعه اسلامی با توجه به آن در تامنین امنیت و نظم جامعه و کشور خود از آن بهر گرفته و به امنیت واقعی برسد.

در سخنان معصومین: مطالب فراوانی دربارة اهمیت و ضرورت امنیت وجود دارد که در بخش ابعاد امنیت، به‌طور تفصیلی به آنها اشاره خواهد شد و در اینجا از باب شناخت اهمیت این موضوع، چند نمونه ذکر می‌شود. پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند:«من اصبح معافی فی بدنه آمناً فی سربه عنده قوت یومه فکانّما خیرت له الدنیا بحذافیرها» (تنکابنی، 1374: 59)؛ هر که تنش سالم است و در جماعت خویش ایمن است و قوت روز خویش دارد، جهان سراسر مال اوست. همچنین فرموده‌اند: «الاَمنُ و العافیةُ نعمتان مغبون فیها کثیرٌ من الناس» (همان)؛ امنیت و سلامت دو نعمت است که بسیاری از مردم در آن مغبونند.

 مغبون بودن مردم در این این دو نعمت یعنی امنیت و سلامتی به این برمی گردد که عده یادی با غرق شدن در نعمت بزرگی چون سلامتی و امنیت چشم دیدن آن را از دست می دهند و تنها در صورتی قدر دان این نعمت خواهند بود که از دستشان رفته و یا به خطر افتاده باشد.

در مورد اهمیت و جایگاه برجستة امنیت در اسلام، همین نکته کافی است که امنیت در روایت مشهوری در زمرة یکی از دو نعمتی قرار گرفته است که انسان قدر آن را نمی‌شناسد، مگر اینکه به مصیبتی گرفتار شود: «النعمتان مجهولتان الصحة و الامان».امنیت در این روایت شامل کلیة ابعاد این مفهوم می‌باشد.

در مقوله امنیت جمهوری اسلامی ایران با الگو گرفتن از آیه شریفه "أَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ " و با تاکید بر نپذیرفتن ظلم ظالم و ظلم نکردن به کسی توانسته است با اقتدار در مقابل دشمنان خارجی ایستاده و امتیت کشور را در مرزها و در صدد آن در داخل کشور تامین کند.

مقام معظم رهبری در دیدار فرماندهان نیروی انتظامی فرمده اند:"اهمیت نیروی انتظامی که این‌قدر ما روی آن تکیه میکنیم، ناشی از اهمیت مأموریّت نیروی انتظامی است. اهمیت هر انسانی به‌قدر آن مسئولیّتی است که بر دوش میگیرد و این انسان یا این مجموعه یا این سازمان به همان اندازه اهمیت پیدا میکند. مأموریّتی که شما آن را بر عهده گرفته‌اید، استقرار امنیت در کشور است. امنیت خیلی مهم است؛ آنجایی که امنیت نیست، مردم قدر امنیت را میفهمند؛ آنجایی که مرد از خانه خارج میشود، زن از خانه خارج میشود، جوان و فرزند از خانه خارج میشوند بدون اینکه خاطرجمع باشند که دوباره به خانه بر خواهند گشت؛ خیابان ناامن است، کوچه ناامن است، بیابان ناامن است، حوادث در انتظار شهروندان است؛ آنجایی که انسانها در داخل خانه‌ی خودشان احساس ناامنی میکنند، اینجا است که انسان میفهمد امنیت چقدر مهم است. ایجاد این امنیت، استقرار این امنیت، عمومیّت بخشیدن به این امنیت، کار شما است. مهم‌ترین سازمانی و مجموعه‌ای که این وظیفه‌ی مهم را بر دوش گرفته است، نیروی انتظامی است و این خیلی کار مهمّی است. بنابراین سازمان با نگاه به این مأموریّت اهمیت پیدا میکند."

امید است نگهبانان امنیت جامعه اسلامی همیشه با توان کامل در برابر زیاده خواهان در منطقه با اقتدار کامل ایستادگی کرده و امنیتی برای کشور عزیز تامین کنند که دشمنان در حسرت دست یافتن به آن قرار گیرند که هنم اکنون نیز این اقتدار روشن است و ایران جزیره امنی است که کشورهای اطرافش امنیت کامل ندارد.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 36
  • کل نظرات : 58
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 15
  • باردید دیروز : 14
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 105
  • بازدید ماه : 1,085
  • بازدید سال : 11,752
  • بازدید کلی : 60,970